04-10-2024   Brian Adams
08-09-2024   Het Zesde Metaal
14-10-2023   Soen
19-05-2022   Tool
02-11-2019   Leprous
19-06-2019   Godsmack
18-06-2019   Tool
22-10-2015   Fink
26-11-2013   Queens of the Stone Age
09-11-2013   Queens of the Stone Age
03-09-2013   Deftones
21-08-2013   System of a Down
03-05-2013   Newton Faulkner
23-06-2011   Korn
03-12-2010   The Frames
05-11-2010   Turin Brakes
23-09-2010   Gare Du Nord
20-08-2010   Lowlands 2010
20-02-2010   Brainbox
23-11-2009   The Tragically Hip
20-09-2009   Chris De Burgh
20-06-2009   Sonisphere Festival
06-06-2009   Prong
10-12-2008   Riverside
06-07-2008   Metropolis Festival
01-07-2008   Radiohead
29-06-2008   Parkpop
16-03-2008   Dragons
02-03-2008   Tommy Emmanuel
01-10-2007   The Tragically Hip
13-09-2007   The Police
27-08-2007   Tommy Emmanuel
28-06-2007   Pearl Jam in the Park
26-06-2007   Porcupine Tree
08-10-2006   The Gathering
23-09-2006   Disturbed + Nevermore
29-08-2006   Pearl Jam
27-06-2006   Tool
10-06-2006   Deftones
08-03-2006   Death Cab For Cutie
03-12-2005   Marillion
18-11-2005   Life Of Agony
17-10-2005   John Hiatt
22-06-2005   Beth Hart
12-04-2005   Willy DeVille
31-03-2005   Apocalyptica
11-02-2005   Megadeth
25-11-2004   Zita Swoon
12-07-2004   16 Horsepower
25-03-2004   Elbow
14-12-2003   Danko Jones
04-11-2003   Waterboys
05-09-2003   Keith Caputo
18-08-2003   Rolling Stones
19-06-2003   Prong
23-03-2003   Apocalyptica
30-06-2002   Rammstein
09-05-2002   Tool
24-03-2002   Tindersticks
16-02-2002   Nickelback
25-01-2002   Incubus
17-12-2001   The Tea Party
03-08-2001   U2
11-04-2001   Placebo
19-03-2001   Deftones
01-12-2000   Van Dik Hout
16-09-2000   Radiohead
22-05-2000   Korn
03-05-2000   Incubus
19-04-2000   The Cure
07-12-1999   Therapy?
26-01-1999   Garbage
09-05-1997   The Tragically Hip
28-02-1997   Bush
15-02-1997   Neuk!
11-02-1997   Tool
18-12-1996   dEUS
14-12-1996   Life Of Agony
12-10-1996   The Cure
31-05-1996   Mark Knopfler
26-04-1996   Van Dik Hout
21-03-1996   Van Dik Hout
10-04-1990   Public Enemy

Death Cab For Cutie - Melkweg, Amsterdam - 8 maart 2006

Wie erbij was kan erover meepraten: hiervoor ga je dus naar buiten en maak je een lange reis om een band live te zien. Deze avond was ik met Herma op stap om dat te ondernemen voor een concert van Death Cab For Cutie (DCFC). Dit concert deed me een beetje denken aan dat concert van Incubus in dezelfde Melkweg, in het jaar 2000. Incubus was toen (ook) zo'n band die net een beetje aan het doorbreken was in Nederland en dat een beetje live ging promoten in zo'n zaaltje als de Melkweg. Het enige verschil zal zijn dat we DCFC dus NIET in de Heineken Music Hall gaan zien. Nee hoor. Hoewel ze met hun laatste langspeler "Plans" volgens velen commercieel zijn gegaan (groot platenlabel, lekker-in-het-oor-liggende-luister-liedjes en minder diepe en verrassende teksten), zie ik het echt niet gebeuren dat deze mannen hun intieme indie/popsound in een grotere zaal dan bijvoorbeeld de 013 zullen gaan vertegenwoordigen. 013 is eigenlijk al te groot denk ik. De tijd zal het leren.

Terug naar dit concert. De muziek van DCFC heeft in mijn beleving over het algemeen een beetje een mineurstemmige sfeer ofzo. Waardoor ik verwachtte meer iets te gaan zien als wat we bij The Cure ook wel zien. Een beetje levenloze en afstandelijke bedoeling dus. Waarvan je op een gegeven moment zelfs gaat gapen. En naar een bed verlangt. Maar DCFC was totaal anders. Frontman Ben Gibbard was heel vrolijk en enthousiast. En hij had volgens mij ook echt plezier in het maken van zijn muziek, daaro op het podium. Dat kon je overal aan merken. Ook de manier waarop hij achter het keyboard z'n liedjes deed was heel bijzonder. Alsof die microfoon die op het keyboard was geplakt niet versteld kon worden ofzo. En hij zich zodoende in zo een houding moest wringen alsof hij door een poortje van 60 cm hoogte moest lopen, terwijl hij zelf 1m75 is. Zoiets. Afijn, genoeg geouwehoer.

De mannen begonnen het concert met Marching Bands of Manhattan (van Plans) gevolgd door The New Year (van Transatlanticism), gelijk twee goede binnenkomers (en niet alleen omdat ze ook als eerste op de genoemde albums staan). En het geluid was super. Goed gemixt. Geen overstuurde shit. Gewoon zoals ik het wil horen. Heerlijk. Hoogtepunten kwamen in mijn beleving toch voornamelijk van "Plans". Dus commercieel of niet, het is wel gewoon een goede plaat. Hoewel "Transatlanticism" er ook zeker mag zijn hoor. The Sound of Settling, Transatlanticism (de afsluiter), The New Year. Stuk voor stuk heel ok. Van "Plans" waren het Summer Skin, Different Names, What Sarah Said en Brothers on a Hotel Bed die de kroon spanden in mijn beleving. Het akoestische I Will Follow You Into The Dark, dat als eerste nummer van de toegift door Ben alleen werd gespeeld viel een beetje tegen. Misschien omdat ik toen inmiddels redelijk achteraan stond om bijna te vertrekken (DCFC begon pas om 10 uur te spelen en de trein van 23:47 moest ook weer gehaald worden) en ik de muziek bijna niet meer door het geouwehoer van de mensen om mij heen kon horen. Toen was het concert voor mij dan ook zo goed als afgelopen. Halverwege het laatste (?) nummer (Transatlanticism) zijn Herma en ik terug naar het station gegaan om de laatste trein naar Nijmegen te checken.